Najväčšie rozdiely v mzdách žien a mužov
Bratislava 10. októbra 2024 - Podľa dát Štatistického úradu SR bol v roku 2023 medzi mzdami mužov a žien najväčší rozdiel v Trenčianskom kraji...
Bratislava 19. marca 2019 - Stresujúci prvý deň v práci? Zachovajte si pokoj a pozitívny prístup, radi personalistka a pripomína, že rovnako vníma prvotné zážitky väčšina nováčikov bez ohľadu na skúsenosti, schopnosti a sebavedomie.
Obzerajú si vás noví kolegovia, vypĺňate haldu papierov, valí sa na vás nestráviteľné množstvo informácií. Nepanikárte: nik nepredpokladá, že si budete hneď všetko pamätať. „Zamerajte sa predovšetkým na to, aký zanecháte úvodný dojem – buďte čo najprirodzenejší a nezabúdajte na dôležitosť úsmevu. Okolie bude hodnotiť najmä váš prístup a energiu, ktorú vyžarujete. Nemusíte okamžite predvádzať svoje znalosti a prezentovať názory. Na to príde čas neskôr,“ upozorňuje Mariana Lalinská, HR manažérka z personálnej agentúry Grafton Recruitment, a vyzýva: „Bez zábran sa pýtajte, keď vám niečo nie je jasné.“
Zamestnávatelia, pozor na podcenenie onboardingu
Odborníčka zároveň poukazuje na to, že význam vstupnej fázy by nemala podceniť ani druhá strana: „Firmy vynakladajú veľa námahy na to, aby posilu našli, ale potom sa už menej koncentrujú na jej začlenenie do tímu, teda onboarding.“
Samozrejmosťou je, aby pre nováčika bolo všetko vopred pripravené: pracovné miesto, technika, dokumenty, prístupy. Azda ani netreba zdôrazňovať základné legislatívne povinnosti pre zamestnávateľa: ešte pred nástupom musí nahlásiť zamestnanca do sociálnej a zdravotnej poisťovne a zabezpečiť podpis zmluvy. Vlani k tomu pribudli formality spojené so spracovávaním osobných údajov (GDPR). Do okruhu takýchto procedúr patrí aj poučenie o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, respektíve uzatváranie hmotnej zodpovednosti či záväzku o mlčanlivosti.
Agendu a školenia je však vhodné dávkovať postupne, aby nenastalo odrádzajúce zahltenie kvantom informácií.
Buddy pomôže aj s kávovarom
„U nás v Graftone sa nováčika zvyčajne ujme niektorý z kolegov v rámci programu Buddy. Prevažne práve on mu potom odpovedá na otázky a približuje firemnú kultúru. Určite je prospešné, ak sa počas prvých dní môže nový kolega pokojne obrátiť na niekoho konkrétneho aj so zdanlivo banálnymi otázkami typu ´ako sa zapína kávovar?´“ ponúka príklad Lalinská. Ak má firma správne nastavený proces začleňovania nového pracovníka, nemalo by sa stať, že prvý deň pôjde na obed sám.
Nadriadený nastaví harmonogram pravidelných konzultačných stretnutí a napokon naplánuje aj dlhšie sedenie na zhodnotenie skúšobnej doby. „Tieto stretnutia využívajte na to, aby ste si naozaj dôkladne vyjasnili, čo šéf od vás očakáva,“ apeluje personalistka a pokračuje: „Je žiaduce, aby vám firma naplánovala aj stretnutia s kolegami, s ktorými budete najčastejšie pracovať. Ak sa to neudeje, prevezmite iniciatívu.“
Zo strany kolektívu je príjemné i posmeľujúce prejaviť pri príchode nováčika kreativitu a vľúdnosť. „U nás na jedného čakal balíček prvej pomoci pre manažéra. Ďalšiu kolegyňu privítala výzdoba z balónov a inú fotky nových kolegov, aby sa mohla rýchlejšie zorientovať. A pre každého máme pripravenú kolekciu praktických pomôcok. Jednoducho, naša firemná kultúra je nastavená tak, že sa celé osadenstvo snaží uľahčiť posile zapracovanie do tímu,“ kvituje Mariana Lalinská.
Veľmi priaznivé ohlasy majú raňajky pre nováčikov s Country manažérom, ktoré zvolávajú v Graftone vždy, keď sa nazbiera početnejšia skupina: „Posily si cenia takúto možnosť porozprávať sa s najvyšším vedením spoločnosti a pre Country manažéra je to dobrá príležitosť spoznať členov tímu.“
Prískočné radšej až neskôr
Nováčikovia často váhajú, či sa uchádzať o priazeň kolegov aj prostredníctvom drobnej pozornosti. „Je to určite milé gesto, ktorým si môžete získať sympatie. Odporúčam však vyrukovať s ´prískočným´ až po tom, ako si trochu zmapujete terén, spoznáte tím a primerane posúdite, či, kedy a v akej forme takéto prekvapenie zrealizovať,“ hovorí personalistka.
Zlé jazyky by v tejto súvislosti možno podotkli, že namiesto prískočného stačí správať sa submisívne. Večnou témou totiž sú vyhovujúce podmienky v spoločných priestoroch: „Skôr, ako presadzovať nasilu svoje preferencie, by som radila riešiť to, čo sa vám nepozdáva, s nadriadeným, prípadne so svojím Buddym. Možno oni navrhnú nejaké opatrenie proti nespokojnosti s teplotou v open space, osvetlením či mierou hluku – povedzme prácu v inej zóne alebo home office,“ vymenúva Lalinská.
Pri snahe o socializáciu sa všeobecne odporúča počas prvých dní v novej práci viac počúvať a radšej čakať na otázky. Odhaľovať priveľa detailov z vlastného súkromia môže byť diskvalifikujúce: „Pozorujte svojich nových kolegov: ako pracujú, kam chodia jesť, čo si obliekajú, akým spôsobom sa medzi sebou bavia. Snažte sa čo najviac adaptovať.“
Neklaplo to? Riešte to ihneď
Zaujímavou a zatiaľ iba sporadicky praktikovanou inštanciou je skúšobný deň. „Je to výborný prvok, ktorý v rámci výberového procesu využíva čoraz viac spoločností. Aj u nás sa veľmi osvedčil a stal sa povinnou jazdou, kým dáme uchádzačovi o prácu v Graftone ponuku,“ prezrádza Mariana Lalinská.
Kandidát pri takomto nezáväznom pôsobení nahliadne do firemnej kuchyne, zoznámi sa s pracoviskom aj s potenciálnymi kolegami, otestuje si predmetnú pozíciu v praxi: „Samozrejme, že mu to uľahčí rozhodovanie. Nuž a zamestnávateľovi to pre zmenu naznačí, či a ako je uchádzač schopný zvládať niektoré úlohy a zapadnúť do tímu.“
Nik nechce pri nástupe do zamestnania myslieť na eventualitu, že to neklapne, ale niekedy sa realita až príliš líši od dohodnutého. „Záleží na tom, ako veľmi... Často sa najmä pri novovytvorených pozíciách stáva, že na začiatku nejde všetko podľa plánov. Keď sú ostatné aspekty v poriadku a kolegovia fajn, je lepšie nejaký čas počkať. Ak je však zjavné, že zamestnávateľ počas výberového procesu zavádzal, a to, čo ste očakávali, zostáva v nedohľadne, radšej to riešte – pochopiteľne, decentne a s chladnou hlavou – ihneď,“ nabáda Lalinská.
Zorientujte sa v okolí
Máte cestou z pracovného pohovoru nadštandardne dobrý pocit, že by to mohlo vyjsť? Ak vám zostalo trochu času, preventívne ho zužitkujte na malý prieskum. Nemusíte hľadať v telefóne, prejdite sa. Nech už bude výsledok akýkoľvek, prospeje vám to. Kde je najbližší novinový stánok, kaviareň, reštaurácia či dve, supermarket, fitko, čistiareň, pošta, bankomat, zastávka verejnej dopravy? Ozaj – a spýtali ste sa na parkovanie či možnosť odkladať si bicykel alebo kolobežku?