Juniorská, často štartovacia pozícia v marketingu v oblasti FMCG. Zamestnanci nastupujú často ako čerství absolventi vysokých škôl (ideálne so zameraním na marketing) alebo majú len veľmi krátku prax. Spočiatku sú skôr podporou pre senior manažérov, až postupom času dostávajú na starosť menšie značky ako samostatnú agendu. Táto pozícia zastrešuje celkovú marketingovú komunikáciu so značkou.
Vytvára marketingové a obchodné stratégie značky, pripravuje rozpracovanú marketingovú stratégiu a následne zadáva a kontroluje jej realizáciu. Súčasťou jeho práce je aj príprava nových stratégií komunikácie so zákazníkom, monitoring trhu a plánovanie predajov.
Identifikuje a rozvíja obchodné príležitosti spoločnosti. Pripravuje obchodné plány a marketingové stratégie a následne ich tiež realizuje. Zostáva v pravidelnom kontakte s dodávateľmi a existujúce vzťahy ďalej rozvíja. Vymýšľa stratégie pre vstup na nové trhy alebo pre propagáciu nových výrobkov. Interne spolupracuje s obchodným a nákupným oddelením. Sleduje priebežné výsledky a plnenie plánu vzhľadom na situáciu na trhu a dokáže zabezpečiť konkurencieschopnosť.
Je zodpovedný za tvorbu online marketingovej stratégie firmy, riadi online kampane a následne vyhotoví hodnotenie z pohľadu ekonomického prínosu. Zostavuje plán online reklamy a propagácie, spracováva koncepčné návrhy propagačných akcií a vedie súvisiacu dokumentáciu. Súčasne riadi tím.
Pracovník v oblasti online marketingu má na starosti prípravu a organizáciu marketingových výskumov, zabezpečuje, organizuje a sleduje reklamné akcie online a následne vyhotoví hodnotenie z pohľadu ich ekonomického prínosu. Zostavuje plán reklamy a propagácie, spracováva koncepčné návrhy propagačných akcií a vedie súvisiacu dokumentáciu.
Pozícia e-commerce manažéra vyžaduje prehľad v mnohých odboroch od obchodu (je zodpovedný za online predaj, produktové portfólio, výšku obratu ai.) cez marketing (zodpovednosť za generovanie návštevnosti), zákaznícke služby (spokojnosť online zákazníkov, musí pochopiť ich potreby), IT (spolupráca s shopdeveloperskou agentúrou/programátormi, musí ovládať základy skriptovacieho jazyka, CSS, HTML), až po logistiku (integrácia systémov s dôrazom na to, aby zákazníci mali istotu, že objednaný tovar je k dispozícii atď.). Orientuje sa v e-mailových newsletteroch, platobných bránach atď.
Zodpovedný za budovanie a udržiavanie business vzťahov s vybranými zákazníkmi.
Buduje a udržiava vzťahy so súčasnými vybranými veľkými a najdôležitejšími zákazníkmi.
Pracovník, ktorý vykonáva analýzu trhu a konkurencie, segmentáciu zákazníkov, monitoruje spotrebiteľské správanie, spravuje CRM systém, spracováva štúdie trhu, spolupracuje s dodávateľmi.
Má na starosti riadenie marketingových aktivít spoločnosti, produktu alebo produktového radu. Riadi marketingové aktivity od marketingovej stratégie cez riadenie marketingového mixu (produkt, cena, distribúcia a marketingová komunikácia), rokuje s dodávateľmi služieb (reklamné agentúry, PR agentúry, spoločnosti vykonávajúce marketingový výskum), riadi tím.
Má na starosti vedenie marketingového oddelenia, riadenie marketingových aktivít spoločnosti, produktu alebo produktového radu. Nastavuje marketingové stratégie firmy, zodpovedá za ich realizáciu a následné vyhodnotenie. Je zodpovedný za prípravu a správu rozpočtu oddelenia.
Špecialista marketingu vytvára marketingové analýzy vedúce k zvýšeniu profitu spoločnosti, monitoruje konkurenciu a celý trh, hľadá nové riešenia pre propagáciu. Realizuje propagáciu vlastnými silami alebo s externou agentúrou, testuje efektivitu propagácie, propagáciu kontinuálne zefektívňuje, pripravuje podrobné reporty. Vytvára návrhy POS materiálov, darčekových predmetov, plagátov, letákov a často spolupracuje s oddelením obchodu.
Stará sa o vizuálnu stránku predajní, má na starosti aranžovanie výkladov, vystavovanie tovaru v obchode a sledovanie priebežnej rotácie tovaru. Spoločne s oddelením marketingu sa stará o čo najefektívnejšie umiestnenie produktov v predajniach podľa nákupných zvyklostí zákazníkov.
Spojenie funkcií obchodného a marketingového riaditeľa, často sa táto pozícia objavuje skôr v menších spoločnostiach. Má teda celkovú zodpovednosť za vedenie ako obchodného, tak marketingového tímu. Táto pozícia zahŕňa strategické plánovanie a implementáciu jednotlivých aktivít spoločne s tímom. Manažérska pozícia obyčajne s veľkými právomocami ovplyvniť celkový chod spoločnosti.
Náplňou práce obchodného manažéra je predovšetkým plnenie predajných plánov, v spolupráci s obchodným riaditeľom pripravuje aj strategické plány a cenovú politiku. Medzi ďalšie kompetencie na tejto pozícii patrí vedenie, motivovanie, kontrola a hodnotenie obchodného tímu.
Je zodpovedný za kontrolu a evidenciu prijatých obchodných dokumentov (napr. objednávok, faktúr a pod.) a ich zápis do systému na základe interných predpisov spoločnosti. Ďalej spravuje dokumenty, ktoré sa týkajú zabezpečenia vývozu, colnej deklarácie a iné.
Reportuje generálnemu riaditeľovi, je zapojený do strategického rozhodovania spoločnosti v obchodnej oblasti. Náplň práce môže byť veľmi podobná práci obchodného manažéra. Môže, ale nemusí viesť obchodný tím.
Venuje sa aktívnemu získavaniu nových zákazníkov a zákaziek s dôrazom na určitú oblasť, na starosti má aj starostlivosť o existujúcich zákazníkov. V niektorých prípadoch sa ďalej zaoberá priamym predajom tovaru. Je zodpovedný za aktívnu akvizíciu nových zákazníkov a tiež za starostlivosť o existujúcu klientelu vo zverenom regióne. Vytvára alebo sa podieľa na tvorbe cenových ponúk. Spoločne s oddelením marketingu sa podieľa na realizácii propagačných akcií.
V oblasti retailu je zodpovedný za rozvoj predajnej siete, zlepšuje podmienky pre predaj sortimentu a vedie predajný tím.
Správca PPC kampaní je zodpovedný za analýzu, správu a implementáciu online reklamných kampaní. Pozícia je analytická, zároveň kreatívna a tvorivá, býva súčasťou marketingových oddelení, alebo spoločnosti outsourcujú špecialistu externe.
Je zodpovedný za obsluhu zákazníkov v predajniach, poskytuje poradenstvo pri výbere tovaru, konzultuje správnosť výberu tovaru vo vzťahu ku zákazníkovi. Zvyčajne obsluhuje pokladňu a dopĺňa tovar na predajni.
Obsluhuje zákazníkov a poskytuje im poradenstvo. Objednáva, pripravuje a doplňuje tovar na predaj, obsluhuje pokladňu, eviduje tržby,
Public relations manažér komunikuje s verejnosťou v mene spoločnosti. Špecialisti na vzťahy s verejnosťou šíria správy pre verejnosť a klientov spoločnosti, často s využitím médií ako sprostredkovateľa. Vytvárajú a podporujú pozitívny obraz firmy, značky alebo produktov. PR manažér riadi tím.
Public relations špecialisti komunikujú s verejnosťou v mene spoločnosti. Špecialisti na vzťahy s verejnosťou vytvárajú a šíria správy pre verejnosť a klientov spoločnosti, často s využitím médií ako sprostredkovateľa. Vytvárajú a podporujú pozitívny obraz firmy, značky alebo produktov.
Orientuje sa v problematike optimalizácie webových stránok pre vyhľadávače. Pomáha firmám aj jednotlivcom a vypracováva a realizuje stratégie, ktoré majú za cieľ dosiahnutie vyššieho počtu kľúčových slov na lepších pozíciách vo vyhľadávačoch. SEO špecialista má väčšinou presah do odboru PPC reklamy, copywritingu a ďalšie súvisiacich odborov online marketingu. Dokáže poradiť aj s Facebook reklamou alebo newsletterom. Postará sa o analýzu kľúčových slov, analyzuje konkurenciu a orientuje sa aj v technickej stránke webu.
Manažérska pozícia v oblasti sociálnych médií, môže, ale nemusí viesť tím špecialistov. Väčšinou je súčasťou veľkých spoločností, kde je potreba strategicky zastrešiť komunikáciu cez sociálne médiá. Pokiaľ nejde o manažérsku pozíciu, potom má často na starosti aj komunikáciu cez sociálne médiá alebo prevádza túto činnosť na agentúru.
Špecialista sa zameriava na správu sociálnych sietí (Facebook, Twitter a pod.), ich obchodné využitie a tiež na zvyšovanie povedomia o spoločnosti. Ich náplňou práce je v spolupráci s marketingovým oddelením príprava materiálov, komunikácia s užívateľmi skupiny/skupín, tvorba príspevkov a analýza úspešnosti.
Špecialista internej komunikácie má za úlohu písanie a redigovanie širokej škály firemných článkov, dokumentov, prejavov, bulletinov a pod. Podieľa sa na vytváraní a uplatňovaní internej komunikačnej stratégie. Zameriava sa na poskytovanie poradenstva v oblasti osvojenia a používania internej komunikačnej kultúry, aktualizuje firemné internetové stránky/Intranet a vyhodnocuje efektivitu komunikácie.
Obchodník, ktorého náplňou práce je vyhľadávanie vhodných obchodných príležitostí, oslovovanie nájdených kontaktov cez telefón, prezentácie a ponúknutie produktu či služby. V niektorých prípadoch ide aj o uzavretie obchodu priamo cez telefón.
Tvorca obsahu/Copywriter sa zaoberá tvorbou pútavých reklamných textov prevažne na propagačné a marketingové účely firiem. V spolupráci s grafikom posudzuje a vytvára reklamné zámery a kreatívne koncepcie. Určuje výslednú podobu textového obsahu reklamných oznámení tak, aby čo najúčinnejšie pôsobili na zákazníkov.
Objednáva tovar do predajne, zabezpečuje plynulý chod oddelenia, vystavuje tovar, stará sa o vzhľad predajne a má na starosť administratívu spojenú s chodom pobočky. Zastupuje manažéra v jeho neprítomnosti.
Je zodpovedný za predajné výsledky pobočky a jej bezproblémový chod. Zároveň vedie a motivuje personál predajne.
Manažér pre danú krajinu so zodpovednosťou za fungovanie spoločnosti v danej krajine (financie, marketing, personál, výroba, informačné technológie atď.), za rozvoj obchodných a všetkých ďalších aktivít a činností spoločnosti.
Poskytuje telefonickú a e-mailovú podporu novým a existujúcim zákazníkom. Obvyklá náplň práce je riešenie dotazov a problémov zákazníkov, prijímanie objednávok, spracovanie ponúk a objednávanie tovaru u dodávateľov. Pracuje s internými systémami spoločnosti.
Objednáva tovar do predajne, zabezpečuje plynulý chod predajne, vystavuje tovar, stará sa o vzhľad predajne a má na starosti administratívu spojenú s chodom pobočky.
Je zodpovedný za riešenie reklamácii tovaru na predajni od prevzatia tovaru od zákazníka, vystavenie potvrdenia a príslušnej dokumentácie po zaslanie reklamovaného tovaru do autorizovaného servisu na posúdenie až po vyrozumenie zákazníka a uzavretie reklamačného procesu.