header_image

Výrobný sektor čelí turbulentným časom. Podľa personalistov zdôraznila táto situácia aj potrebu celoživotného vzdelávania

TLAČOVÁ SPRÁVA

Bratislava 23. apríla 2025

Transformácia globálnej ekonomiky, vplyv AI, ktorý sa prejavuje vo všetkých sférach života, hroziaca colná vojna. Žijeme v turbulentných časoch, kedy sa podmienky na pracovnom trhu menia rýchlejšie než kedykoľvek predtým. Ako v tejto situácii obstáť? Podľa odborníkov na personalistiku je kľúčom vzdelávanie, vďaka ktorému sa ľudia zmenám ľahšie prispôsobia.

Priemyselná výroba, ktorá je chrbtovou kosťou Slovenskej ekonomiky, stojí v súčasnosti pred novými výzvami. Kým ešte koncom minulého roka hovorili zamestnávatelia z tohto sektoru o chýbajúcich pracovníkoch, v súčasnosti prichádzajú správy o obmedzovaní výroby, rušení pracovných miest a znižovaní počtu zamestnancov. Od začiatku roku 2025 bolo podľa Ústredia práce nahlásených až 20 hromadných prepúšťaní, ktorými je ohrozených viac než 1 900 pracovných miest. Meniaci sa dopyt a vysoké náklady sú pritom dôvodom na úpravu výrobných plánov nielen v automobilkách a v ich dodávateľskom reťazci. Radikálne rozhodnutia nedávno urobili napríklad aj výrobcovia obuvi v Martine a Handlovej či fabrika na výrobu ochranných pracovných prostriedkov v Partizánskom.

Výkyvy na trhu práce nám pomôžu stlmiť aj zamestnaní cudzinci

Na Slovensku dlhodobo chýbali ľudia najmä v priemysle, ktorý je nosným sektorom našej ekonomiky. Výrazný bol napríklad dopyt po operátoroch strojov, kde firmám pomáhali obsadiť voľné pracovné miesta zahraniční pracovníci. „Ich počet u nás koncom minulého roka stúpol na viac než 110 000, pričom z cudziny bol až každý ôsmy operátor výroby,“konkretizuje Jitka Kouba, riaditeľka marketingu personálnej agentúry Grafton. Úspešnosť minuloročných opatrení v rámci migračnej politiky potvrdzoval aj klesajúci počet voľných pracovných miest v priemysle – podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky bolo v prvom kvartáli roku 2024 v priemyselnej výrobe takmer 3 500 voľných pracovných miest, v poslednom kvartáli to bolo takmer o tisíc voľných pracovných miest menej.

Dnes viacerí výrobcovia reagujú na zmeny na svetových trhoch úpravou svojej produkcie, no zároveň hľadajú aj možnosti na jej stabilizáciu. Tam, kde je to možné, sa preto snažia udržať si kmeňových pracovníkov. „Napríklad systém národných víz, cez ktorý sa na Slovensku minulý rok podarilo zamestnať väčší počet cudzincov, umožňoval uzavrieť s nimi zmluvu maximálne na jeden rok. Títo zahraniční pracovníci tak tvoria istú pružnú zložku, vďaka ktorej sa znižovanie počtu zamestnancov nemusí vždy až tak výrazne dotknúť našincov,“ pripomína J. Kouba.

Základom je vzdelávanie. To by sa pritom nemalo skončiť ukončením školy

Aby úspešná slovenská výroba ostala aj naďalej úspešnou, nemôžeme ignorovať globálne trendy, ktoré sa ani zďaleka netýkajú iba automobilového priemyslu. Nejde pritom len o fakt, že sa pre výrobcov stávame drahou krajinou. Personalisti pravidelne upozorňujú aj na potrebu zmien vo vzdelávacom systéme tak, aby sme dosiahli lepšiu kvalifikačnú štruktúru absolventov škôl vzhľadom na zameranie našej ekonomiky. Dôležitý je i širší záber jednotlivých študijných odborov, ktoré tak dokážu lepšie reagovať na meniacu sa situáciu, napríklad na transformáciu povolaní vplyvom umelej inteligencie. „Najmä stredné školy by mali ponúkať študijné odbory, ktoré nie sú úzko špecializované, ale majú napríklad presah do technológií. Vďaka orientácii na viacero odvetví totiž umožnia absolventom väčšiu flexibilitu pri výbere zamestnania,“ hovorí Jitka Kouba.

Podľa odborníčky na personalistiku by sa vzdelávanie pracovníkov zároveň nemalo skončiť spolu s ukončením školskej dochádzky. „V prípade, keď je odpoveďou výrobcu na meniaci sa dopyt či stúpajúce náklady ukončenie výroby, alebo jej presunutie do inej krajiny, pre zamestnancov to obvykle znamená hľadanie si iného uplatnenia. Väčšie šance majú pritom tí, ktorí dokážu potenciálnemu novému zamestnávateľovi ponúknuť viac zručností. Tie môžu získať nielen rekvalifikáciou po prepustení, ale napríklad aj prostredníctvom kurzov a školení, ktoré im poskytne firma,“ vysvetľuje. Pracovníci vo výrobe si však dopĺňajú vzdelanie u svojho zamestnávateľa len vo veľmi malej miere. Ako ukazujú prieskumy personálnej agentúry Grafton, dôvodom nie je ich neochota. „Záujem o vzdelávacie kurzy a školenia má na Slovensku viac než 80 % výrobných pracovníkov, no túto možnosť má u svojho zamestnávateľa menej než 30 % z nich,“uzatvára marketingová riaditeľka z Graftonu.


 

 

 

Pre viac informácií kontaktujte:

Erika Kuhnová, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 903 592 384, erika.kuhnova@1010comms.sk

Michaela Hanáková, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 907 581 582, michaela.hanakova@1010comms.sk

 

O Grafton Slovakia

Personálna agentúra Grafton Slovakia bola založená v roku 2004 a v súčasnej dobe pôsobí v Bratislave, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline. Je súčasťou Gi Group Holding. Svojim lokálnym aj medzinárodným klientom, ako i uchádzačom o prácu ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov a talent manažmentu či rôznorodých HR riešení. Pripravuje tiež na mieru riešenia outsourcingu alebo kompletné zaistenie servisu náboru riadením celého procesu ako hlavný dodávateľ. Patrí medzi popredných poskytovateľov outplacementových služieb a poradenstva, ako aj výberu zamestnancov pomocou assessment centier, špeciálnych testov a dodatočne ponúka poradenský servis v oblasti ľudských zdrojov. Viac na www.grafton.sk

O Gi Group Holding

Gi Group Holding je prvá talianska nadnárodná spoločnosť pôsobiaca v oblasti zamestnávania a zároveň je jedným zo svetových lídrov v oblasti služieb zameraných na rozvoj trhu práce. Skupina pôsobí v oblasti dočasného pridelenia i zamestnávania na hlavný pracovný pomer, ďalej potom vyhľadávania a výberu zamestnancov, executive search, školenia, podpory relokácie, outsourcingu a poradenstva v oblasti personálnych a administratívnych služieb. Spoločnosť zamestnáva viac než 6 000 zamestnancov a vďaka svojej priamej prítomnosti a strategickým partnerstvám pôsobí vo viac než 100 krajinách Európy, APAC, Ameriky a Afriky. Gi Group Holding poskytuje služby viac než 20 000 klientskych spoločnostiam a s tržbami vo výške 3,3 miliardy EUR (2021) je 5. najväčšou európskou personálnou firmou a 16. na svete (podľa Staffing Industry Analysts).www.gigroupholding.com