work-life-balance

Rovnováha medzi prácou a osobným životom nie je luxus. Je prospešná nielen pre zamestnancov, ale aj pre zamestnávateľov.

TLAČOVÁ SPRÁVA 

Bratislava 15. januára 2025

Výskumy ukazujú, že zamestnanci s flexibilným pracovným časom sú menej stresovaní a firmy, ktoré podporujú work-life balance, evidujú tiež nižšiu fluktuáciu. Podľa odborníkov tí, ktorí si pravidelne berú dovolenku, sú navyše o 21 % produktívnejší. Práve január, počas ktorého si mnohí z nás dávajú novoročné predsavzatia, môže byť vhodným obdobím na nájdenie vhodnej rovnováhy medzi pracovnými povinnosťami a osobným životom. Čo je však pri tom dôležité a čo pre nás môže v tomto smere urobiť zamestnávateľ, pre ktorého to môže byť tiež výhodné, prezradila odborníčka z personálnej agentúry Grafton.

Dnes sa veľa hovorí o tom, že čas vyhradený pre seba – na dostatok spánku, pravidelný pohyb či záľuby, je základom pre psychickú pohodu a lepšie zvládanie stresu. Nájsť si však takýto čas v každodennom kolotoči povinností nebýva jednoduché. Kde a ako ho hľadať? „Presne v tom spočíva princíp work-life balance, teda rovnováhy medzi prácou a osobným životom. V prvom rade je pritom dôležité nastaviť si medzi týmito dvoma súčasťami nášho života jasné hranice,“ hovorí Jitka Kouba, riaditeľka marketingu personálnej agentúry Grafton Slovakia a Gi Group.

Práca z domu môže byť aj stresujúca

To, že flexibilita pracovného času vedie k väčšej spokojnosti zamestnancov a znižuje riziko vyhorenia, potvrdila napríklad aj štúdia Harvard Business Review z roku 2021, podľa ktorej bola pre zamestnancov s flexibilným pracovným časom ich práca o 30 % menej stresujúca. Podobný prínos môže mať aj práca z domu, ktorá znamená pre zamestnancov viac pohodlia a často aj vyššiu efektivitu, jej výhodou býva tiež úspora času na cestovanie do zamestnania, ktorý potom môže človek venovať napríklad športovaniu, koníčkom či rodinným aktivitám.

Na druhej strane je však práve pri home office často náročné nastaviť si vyššie spomínané hranice medzi prácou a voľným časom. „V prvom rade je dôležité určiť si pevný pracovný čas a snažiť sa ho dodržiavať – neotvárať napríklad mimo toho času pracovné e-maily, ak je to možné. Ideálne je, ak má človek možnosť vytvoriť si na prácu aj oddelený priestor,“ radí Jitka Kouba a pokračuje: „Po skončení pracovného dňa sa potom snažte ‚vypnúť‛ a venovať sa aktivitám, ktoré vás bavia a dobíjajú energiou.“

Na dosiahnutie takéhoto stavu je tiež potrebné nebrať na seba viac úloh, než človek dokážete zvládnuť, keďže prílišné množstvo záväzkov vedie k stresu. Odborníčka na personalistiku preto odporúča v prípade potreby komunikovať o probléme s nadriadenými. „Ak cítite, že vám práca zaberá príliš veľa času, prediskutujte to so svojím zamestnávateľom alebo s kolegami. Možno sa bude dať nájsť lepší spôsob rozdelenia povinností.“

Work-life balance je prospešný pre zamestnancov aj pre zamestnávateľov

Viaceré štúdie potvrdzujú, že opatrenia podporujúce rovnováhu medzi pracovným a osobným životom majú pozitívny dopad jednak na zdravie a spokojnosť zamestnancov, no tiež na úspech firmy. Zamestnanci, ktorí majú pracovný a osobný život v rovnováhe, sú totiž zvyčajne spokojnejší, produktívnejší a motivovanejší. Zamestnávateľ, ktorý work-life balance podporuje, tým zvyšuje celkovú produktivitu a zároveň znižuje riziko vyhorenia a fluktuáciu, čo je v súčasnosti pre firmy nanajvýš dôležité. Pre aktuálnu rekordne nízku nezamestnanosť totiž vo viacerých sektoroch nie je jednoduché nájsť kvalitných nových zamestnancov či udržať si tých existujúcich.

Keďže pri rozhodovaní sa o prijatí pracovnej pozície alebo zotrvaní na tej súčasnej často zaváži nielen mzda, ale aj ponúkané benefity, mapuje personálna agentúra Grafton už takmer 10 rokov situáciu v tejto oblasti. Podľa jej prieskumov sa za celý tento čas poradie preferencií zamestnancov na Slovensku zásadne nezmenilo – na prvom mieste sú stále finančné benefity, nasleduje voľno a dovolenka navyše. Dôležitosť voľna navyše dokazujú aj viaceré výskumy – napríklad podľa štúdie National Bureau of Economic Research (2019) sú zamestnanci, ktorí si pravidelne berú voľno, kreatívnejší a schopní rýchlejšie riešiť problémy. Testovanie podľa metodiky Gallup z roku 2022 zas ukázalo, že zamestnanci, ktorí si vyčerpali aspoň 80 % svojej dovolenky, boli o 21 % produktívnejší a menej náchylní na vyhorenie.

Postupne však stúpa aj obľuba ďalších benefitov, ktoré zamestnancom pomáhajú pri udržiavaní rovnováhy medzi pracovným a osobným životom. „Podľa nášho minuloročného prieskumu napríklad u pracovníkov na kancelárskych pozíciách patrí do desiatky najžiadanejších, okrem dovolenky 5 a viac týždňov,  aj flexibilný pracovný čas, príspevok na šport, kultúru alebo voľný čas, a tiež možnosť práce z domu,“ konkretizuje Jitka Kouba. No okrem poskytovaných benefitov je podľa jej slov dôležitá aj firemná kultúra a celkové nastavenie atmosféry, ktoré work-life balance podporuje „Pozitívnym signálom pre zamestnancov je napríklad ich hodnotenie na základe dosiahnutých cieľov a výstupov, nie podľa počtu hodín strávených v kancelárii,“ dodáva na záver odborníčka na personalistiku.

Aké benefity od zamestnávateľa môžu pomôcť zamestnancom s nastavením rovnováhy medzi prácou a voľným časom?

  • Flexibilný pracovný čas, teda možnosť prispôsobiť si pracovné hodiny podľa osobných potrieb. Praktickým riešením je zavedenie „core hours“, počas ktorých musia byť všetci prítomní, ale zvyšok dňa je flexibilný.
  • Možnosť práce z domu alebo na diaľku (home office) pomôže najmä zamestnancom, ktorí majú rodinné povinnosti alebo dlhý čas dochádzania do práce. Dôležité sú tu taktiež firemné investície do nástrojov na vzdialenú spoluprácu.
  • Možnosť nadpracovať si hodiny dovoľuje istú mieru flexibility napríklad aj niektorým zamestnancom vo výrobe, v obchode či službách.
  • Dovolenka a voľno navyše. Okrem dlhšej dovolenky môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancom aj voľno navyše napríklad medzi dňom pracovného voľna a víkendom, pri rodinných udalostiach alebo ako odmenu za dosiahnuté ciele.

 

Miera obľúbenosti benefitov, ktoré pomáhajú zamestnancom udržiavať zdravý životný štýl, psychickú pohodu a rovnováhu medzi pracovným a osobným životom na Slovensku.

  • Najžiadanejšie:

Kancelárske pozície

IT a telekomunikácie

Pracovníci vo výrobe

Dovolenka 5 a viac týždňov 95 %

Možnosť práce z domu 99 %

Dovolenka 5 a viac týždňov 97 %

Príspevok na dovolenku 93 %

Flexibilný pracovný čas 98 %

Príspevok na dovolenku 94 %

Flexibilný pracovný čas 93 %

Dovolenka 5 a viac týždňov 91 %

Nadštandardná lek. starostlivosť 85 %

Príspevok na šport/kultúru/v. čas 92%

Príspevok na dovolenku 85 %

Príspevok na šport/kultúru/v. čas 81 %

Možnosť práce z domu 91 %

Príspevok na šport/kultúru/v. čas 81 %

Možnosť nadpracovať si hodiny 80 %

 

  • Kľúčové:

Kancelárske pozície

podstatne

čiastočne

Pracovníci vo výrobe

podstatne

čiastočne

Flexibilný pracovný čas 95 %

81 %

14 %

Dovolenka 5 a viac týždňov 98 %

79 %

19 %

Dovolenka 5 a viac týždňov 95 %

74 %

21 %

Príspevok na dovolenku 94 %

66 %

28 %

Možnosť práce z domu 93 %

78 %

15 %

Flexibilný pracovný čas 86 %

64 %

22 %

 

Zdroj: Prieskum benefitov personálnej agentúry Grafton v roku 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pre viac informácií kontaktujte:

Erika Kuhnová, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 903 592 384, erika.kuhnova@1010comms.sk

Katarína Droppová, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 948 288 228, katarina.droppova@1010comms.sk

 

O Grafton Slovakia

Personálna agentúra Grafton Slovakia bola založená v roku 2004 a v súčasnej dobe pôsobí v Bratislave, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline. Je súčasťou Gi Group Holding. Svojim lokálnym aj medzinárodným klientom, ako i uchádzačom o prácu ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov a talent manažmentu či rôznorodých HR riešení. Pripravuje tiež na mieru riešenia outsourcingu alebo kompletné zaistenie servisu náboru riadením celého procesu ako hlavný dodávateľ. Patrí medzi popredných poskytovateľov outplacementových služieb a poradenstva, ako aj výberu zamestnancov pomocou assessment centier, špeciálnych testov a dodatočne ponúka poradenský servis v oblasti ľudských zdrojov. Viac na www.grafton.sk

O Gi Group Holding

Gi Group Holding je prvá talianska nadnárodná spoločnosť pôsobiaca v oblasti zamestnávania a zároveň je jedným zo svetových lídrov v oblasti služieb zameraných na rozvoj trhu práce. Skupina pôsobí v oblasti dočasného pridelenia i zamestnávania na hlavný pracovný pomer, ďalej potom vyhľadávania a výberu zamestnancov, executive search, školenia, podpory relokácie, outsourcingu a poradenstva v oblasti personálnych a administratívnych služieb. Spoločnosť zamestnáva viac než 6 000 zamestnancov a vďaka svojej priamej prítomnosti a strategickým partnerstvám pôsobí vo viac než 100 krajinách Európy, APAC, Ameriky a Afriky. Gi Group Holding poskytuje služby viac než 20 000 klientskych spoločnostiam a s tržbami vo výške 3,3 miliardy EUR (2021) je 5. najväčšou európskou personálnou firmou a 16. na svete (podľa Staffing Industry Analysts).www.gigroupholding.com