Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Soft skills, alebo aj ,,mäkké zručnosti“ predstavujú schopnosti, vlastnosti a zručnosti človeka, ktoré nesúvisia s kvalifikáciou či odbornosťou, ale s osobnosťou kandidáta, jeho intuíciou, empatiou či emocionálnou inteligenciou.
V posledných rokoch sa na trhu práce vyvinul trend, ktorý naznačuje, že mäkké zručnosti patria medzi najžiadanejšie schopnosti. Na rozdiel od hard skills totižto nie sú nahraditeľné automatizáciou.
Zamestnávatelia častokrát nepremýšľajú o zamestnancoch ktorých práve prijímajú ako o tých, ktorí zostanú na danom pracovnom mieste nastálo, ale ako o niekom, kto bude kariérne rásť a posúvať sa. Premýšľajú o kandidátoch ako o budúcich lídroch. Na pozíciu lídra však nestačí mať perfektné technické či odborné znalosti, ale i schopnosť viesť, rozhodovať sa či správne komunikovať.
Každý s potrebnými odbornými zručnosťami a schopnosťami či požadovanými skúsenosťami, je vhodný kandidát. Ideálny kandidát má však navyše i potrebné soft skills. Ak aj daný zamestnanec neašpiruje na lídra, stále musí byť totižto schopný vychádzať s kolegami či klientmi a pracovať v tíme. Ak sa napríklad kandidát uchádza o pozíciu v oblasti predaja, môžu byť soft skills pre zamestnávateľa ešte dôležitejšie ako jeho odborné znalosti.
1. Komunikácia
Schopnosť správne komunikovať patrí k najžiadanejším ,,mäkkým zručnostiam“. Ľudia so schopnosťou komunikovať sú zároveň dobrými poslucháčmi, vedia pohotovo reagovať a prispôsobovať svoj prejav publiku či poslucháčovi. Lepšie vychádzajú s ľuďmi, skôr uzatvoria dohodu a vyjednajú potrebné náležitosti, presvedčia zákazníka či vyriešia konflikt. Navyše slušným a reprezentatívnym prejavom robia danej spoločnosti dobré meno.
2. Sebamotivácia
Každý občas potrebuje podporiť či ukázať iný uhoľ pohľadu. Dôležité však je, aby sa daný zamestnanec dokázal väčšinu času motivovať a podporiť aj sám. Každá firma totižto potrebuje zamestnancov, ktorí sú schopní pracovať samostatne a netreba ich neustále kontrolovať.
3. Vedenie a rozhodnosť
Schopnosť viesť ostatných v sebe zahŕňa množstvo ďalších dôležitých vlastností, ako robiť rozhodnutia rýchlo a správne, motivovať a inšpirovať ostatných, plánovať si efektívne svoj čas i čas kolegov v tíme a množstvo ďalších. Na pohovore si preto skúste spomenúť na situáciu, kedy sa vám podarilo niekoho dlhodobejšie k niečomu motivovať či prípadne spomenúť skúsenosť s vedením tímu, aby ste mali svoju ,,schopnosť viesť“ čím podložiť.
4. Zodpovednosť
Po nástupe do zamestnania človek nepreberá zodpovednosť len za seba a svoju prácu, ale čiastočne i za spoločnosť a jej smerovanie ako také. Zmysel pre zodpovednosť by v zamestnancovi mala prebudiť nielen disciplinovanosť a precíznosť pri výkone svojej práce, ale napríklad i príležitostné nápady na zlepšenia, ak tam vidí priestor. Mala by v zamestnancovi zapáliť potrebu a chuť, posúvať danú spoločnosť vpred.
5. Riešenie problémov
Táto schopnosť si vyžaduje nielen analytické či tvorivé myslenie, ale predovšetkým vedieť zachovať chladnú hlavu v krízovej situácii. Dôležité je i uvedomiť si, že problém človek nevyrieši vždy sám a musí vedieť kedy a na koho sa s problémom obrátiť.
6. Tímová práca a flexibilita
Schopnosť pracovať v tíme nemá každý prirodzene, dá sa však na nej zapracovať. Naučiť sa lepšie načúvať zvyšku tímu, byť k nemu empatickejší, robiť kompromisy a potlačiť svoje ego. Nie vždy je totižto najlepší nápad práve ten náš a spoločne dosiahneme viac. Niekedy sa treba nechať viesť, inokedy je potrebné vstúpiť do role lídra. K tímu je preto potrebné pristupovať naozaj vnímavo, aby sme vedeli správne vyhodnotiť situáciu a prispôsobiť sa jej.
7. Schopnosť pracovať pod tlakom a dobrý time management
Snáď v každom zamestnaní prichádzajú určité obdobia či situácie, kedy je práce viac, času menej, celá atmosféra je dusnejšia a tlak na výkon sa stupňuje. Preto je nutné, aby s tým zamestnanec rátal a bol schopný zotrvať v plnom pracovnom nasadí i v takýchto podmienkach a vedel si čo najlepšie zorganizovať svoj čas a povinnosti.
8. Schopnosť vyjednávať a riešiť konflikty
Dospieť k dohode, ktorá bude čo najviac prospešná pre obe strany, je umenie. Rovnako náročné je neraz vyriešiť konflikt, obzvlášť pokiaľ majú dané osoby sklon riešiť konflikty zapájaním emócií. S týmito situáciami by sa však mal ideálny kandidát vedieť popasovať a vyriešiť ich čo najdiplomatickejšie.
Keď sa budete najbližšie chystať na pracovný pohovor, pospomínajte si na situácie z vášho života, ktoré dokážu demonštrovať, že máte niektoré z vyššie uvedených vlastností. Možno práve tie vám otvoria dvere k vytúženej pozícii.