Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Máte pred sebou viac – kolové výberové konanie, ktorého súčasťou je aj Assessment centrum? Poradíme vám, čo vás počas neho čaká, ako sa pripraviť a ako urobiť dobrý dojem.
Assesment Centrum (AC), alebo aj hodnotiace centrum, je objektívna a veľmi efektívna metóda, ktorá je stále častejšie uplatňovaná pri výbere najvhodnejšieho kandidáta pre danú pracovnú pozíciu. Pracovná pozícia je špecifikovaná radou kritérií, podľa ktorých sa hodnotia jednotlivé kompetencie každého účastníka AC.
schopnosti,
zručnosti,
potenciál,
reakcie a prejavy správania účastníkov AC.
Výhodou je možnosť porovnať viac uchádzačov naraz a zároveň prítomnosť niekoľkých hodnotiteľov umocňuje objektivitu tejto špeciálnej diagnostickej metódy výberu zamestnancov.
Táto metóda vznikla už počas druhej svetovej vojny, keď sa Američania snažili nájsť metódu výberu agentov tajnej služby. Dnes sa AC využíva pri obsadzovaní celej škály pracovných pozícií. Najčastejšie sa s ním stretávajú uchádzači, ktorí ašpirujú na obchodné pozície alebo pozície v call centrách. Dôvodom je overenie a identifikácia modelov správania ( predajná dôveryhodnosť, vodcovské predpoklady, tímová spolupráca a pod.)
AC je využívané aj pri obsadzovaní pozícií s vyššími nárokmi na kompetencie (napr. manažérske a kľúčové pozície, špecialisti, atď.) a používa ju stále viac firiem. Väčšinou sa jedná o druhé a tretie kolo výberového procesu. Tzn., že do AC sa dostanú iba najlepší uchádzači na danú pracovnú pozíciu (môže sa jednať i o interného kandidáta, človeka, ktorý sa uchádza o určité miesto alebo postup v rámci spoločnosti).
Okrem výberového procesu AC existujú ešte ďalšie metódy pracovných pohovorov. Prečítajte si o nich.
AC väčšinou jednodenné, nezriedka je i v podobe poldenného mini AC. Pokiaľ sa jedná o celý deň, je samozrejmosťou okrem krátkych prestávok aj jedna hodinová prestávka na obed, prípadne je pripravené malé pohostenie.
Počet kandidátov je vždy závislý na type obsadzovanej pozície. Pokiaľ sa jedná o manažérsku pozíciu, účastníkov býva okolo 6, pokiaľ sa obsadzuje pozícia obchodníka, potom nebýva neštandardný ani počet 8-10 kandidátov. Počet hodnotiteľov/pozorovateľov je závislý na počte hodnotených. Hodnotitelia sú buď interní zamestnanci spoločnosti (personalisti, manažéri) alebo externisti, ktorých si firma najíma za týmto účelom (špecialisti na organizáciu AC, psychológovia, atď.)
Metoda Assessment centra umožňuje:
detailne preveriť schopnosti a zručnosti kandidáta,
identifikovať silné a slabé stránky,
porovnať výkony,
porovnať spôsob správania
Pri AC budete plniť radu úloh. Ide o simuláciu bežných pracovných skúseností, pri ktorých sa testuje spôsobilosť uchádzačov zvládať tieto situácie. Vaše jednanie a správanie sa počas jednotlivých úloh bude mať v hodnotení výrazný dopad na prijatie do spoločnosti.
Individuálne metódy (napr. prezentácie, prípadové štúdie, hranie rolí, rozhovor, skúšky schopností a znalostí) sa prelínajú s metódami skupinovými (napr. skupinová diskusia, manažérska hra, prípadová štúdia pre skupinu, tímová hra). Pokiaľ je vyžadovaná aj jazyková znalosť, môže byť proces AC vedený v danom jazyku. Svoje nezastupiteľné miesto majú aj psycho-diagnostické metódy.
Dôležité je nemať z nich strach. Väčšinou sa jedná o osobnostné dotazníky, ktoré by mali vypovedať o vašich charakterových rysoch, o reakciách v určitých situáciách a pod. Čo sa oplatí? Odpovedať pravdivo a otvorene. Pokiaľ sa budete simulovať do nejakej role, verte, že odborník v HR to z testu spozná. Psychodiagnostika by mala slúžiť predovšetkým k profesionálnemu rozvoju každej osobnosti.
Modelové situácie z Assessment centra:
Na konci AC spravidla poskytujete aj vy spätnú väzbu a názor na ostatných účastníkov – vašich konkurentov. Buďte spravodlivý a nebojte sa taktne vyjadriť svoj názor.
Získajte o spoločnosti a o pracovnej pozícii čo najviac informácií. Zvýšite tak svoje šance na úspech
Buďte aktívni, presadzujte sa, ale nie za každú cenu
Správajte sa prirodzene, nehrajte sa na niekoho iného, ale nebojte sa na sebe upozorniť dobrým nápadom. Základom úspechu je vyzdvihnutie pozitívnych stránok a predností
Buďte dochvíľni a dobre sa pred AC vyspite
Na nič sa nehrajte. Buďte sami sebou. Otvorenosť, vľúdnosť a dobrá nálada je základ úspechu.
Vždy záleží na tom, akého človeka firma hľadá. To znamená, že nie vždy vyhráva ten, kto je viac priebojný, alebo najrýchlejšie vyplnil test.
Účasť na AC je vynikajúcou skúsenosťou, pri ktorej človek pozná seba samého, tak ako aj svoje silné a slabé stánky. Nenahraditeľnou skúsenosťou je rovnako osobné porovnanie s ostatnými uchádzačmi.
TIP: Už viete všetko o AC a ostáva iba urobiť dobrý dojem svojím výzorom? Zistite ako sa správne obliecť na pracovný pohovor.