Najväčšie rozdiely v mzdách žien a mužov
Bratislava 10. októbra 2024 - Podľa dát Štatistického úradu SR bol v roku 2023 medzi mzdami mužov a žien najväčší rozdiel v Trenčianskom kraji...
Pokračujúce opatrenia na tlmenie pandémie koronavírusu zvyšujú neistotu nielen na strane zamestnávateľov, ale aj medzi zamestnancami. Je totiž viac ako isté, že predlžovanie opatrení významne ovplyvní schopnosť podnikov udržať pracovné miesta. Podľa prognózy Inštitútu finančnej politiky z trhu práce ubudne 88 tisíc pracovných miest. Ľudia prídu o prácu najmä v sektoroch služieb ako turizmus, stravovacie služby, maloobchod či doprava, ale aj v priemysle a stavebníctve. Najväčší pokles nezamestnanosti sa očakáva v najbližších dvoch mesiacoch.
Ako zareagovať na náhlu stratu zamestnania? Riaditeľ personálnej agentúry Grafton Miroslav Garaj odporúča predovšetkým nestratiť chladnú hlavu. „Premyslite si, čo budete robiť v nasledujúcom období. Začnete si okamžite hľadať novú prácu alebo si na pár týždňov odpočiniete, aby ste nabrali nový dych?“ Ak sa rozhodnete pre dlhšiu pauzu, vopred si zadefinujte, ako ju využijete na svoj osobný rozvoj.
Zamestnanci by nemali pasívne čakať, čo sa stane - naopak je vhodné sledovať signály, ktoré môžu indikovať, že príde k prepúšťaniu. Ako zistiť, či ma prepustia? Najdôležitejším faktorom, pomocou ktorého si môžete urobiť obrázok o spoľahlivosti zamestnávateľa je komunikácia majiteľov alebo manažérov spoločnosti v tomto období. Úprimnosť, schopnosť pomenovať problém a komunikovať následné kroky pomáhajú zamestnancom odhadnúť, či krízu spoločne s firmou ustoja, alebo sa majú začať obzerať po inom mieste. Ďalším ukazovateľom je, či firma stále vyrába a predáva, poskytuje služby a podobne, teda generuje príjmy. Ako prvé sa vo firme zväčša rušia pozície, ktoré príjem nevytvárajú a spoločnosť sa bez nich dokáže dočasne, či úplne zaobísť. Pre firmy je súčasná kríza zároveň príležitosť, ako zrealizovať dlhodobo odkladané optimalizácie výroby a procesov. Môže sa preto stať, že viaceré pracovné pozície už po kríze neobnoví.
Snažte sa preto objektívne posúdiť, aké šance vo firme v súčasnej situácii máte, obzvlášť ak vedenie svoje zámery otvorene nekomunikuje. Ak si nie ste istí, začnite pracovať na pláne B, aby vás náhla výpoveď neprekvapila.
„Odporučil by som ľuďom, aby sa už dnes touto možnou situáciou zaoberali a spravili si prieskum vo svojom regióne o možných zamestnávateľoch, ktorí nereagujú tak dramaticky na hospodársku krízu. Tieto firmy by som kontaktoval s otázkou, či plánujú nábor a ak áno, akým spôsobom sa prípadne môžem zapojiť do výberového procesu. Malo by ísť hlavne o potravinársky, chemický, farmaceutický priemysel, prípadne spoločnosti zaoberajúce sa online predajom,“ radí Miroslav Garaj.
„Epidémia spôsobila obmedzený fyzický kontakt ľudí a v oblasti náboru to je citeľná prekážka. Zároveň je potrebné povedať, že ponuka pre kandidátov, teda počet otvorených pozícií sa zmenšil o približne 60 %,“ hovorí Miroslav Garaj. Pri hľadaní novej práce preto budú rozhodovať detaily – flexibilita uchádzača, schopnosť zvládnuť čoraz využívanejšie videopohovory, kvalitný životopis, skúsenosti, absolvovanie rôznych kurzov rozširujúcich kvalifikáciu, či jazyková výbava. „Pri vysokom dopyte po pracovných miestach si môžu personalisti dovoliť oveľa prísnejšie posudzovať detaily, na ktoré sa v minulosti tak dôsledne nehľadelo a ak to podceníte, môžete prísť o svoju šancu,“ dodáva Garaj.
Skôr, ako uchádzač začne hľadať novú prácu, mal by si prejsť zoznam krokov, ktorými sa na výberové konanie pripraví. „Určite by som si dal záležať na tom, aby som mal pripravený kvalitný životopis a motivačný list. Aktualizoval by som si svoj profil na sociálnej sieti LinkedIn tak, aby som uľahčil prácu ľuďom, ktorí tam hľadajú zamestnancov,“ radí všetkým Miroslav Garaj.
Znalosť cudzích jazykov je takisto výhoda, ktorá môže rozhodnúť a preto by mali uchádzači využiť voľný čas na to, aby si zlepšili svoju úroveň a slovnú zásobu, napríklad online kurzami alebo pomocou mobilných aplikácií. Rovnako je možné prostredníctvom špecializovaných online kurzov rozšíriť svoje vedomosti a zvýšiť tak svoje šance u nového zamestnávateľa. Personálna agentúra Grafton tiež odporúča, aby sa uchádzači svedomito pripravili pred každým pracovným pohovorom: „Naštudujte si informácie o budúcom zamestnávateľovi, o pracovnej pozícii, odvetví, konkurentoch, urobte čokoľvek, čo vás zvýhodní pred inými uchádzačmi a zaujme personalistu.“