Najväčšie rozdiely v mzdách žien a mužov
Bratislava 10. októbra 2024 - Podľa dát Štatistického úradu SR bol v roku 2023 medzi mzdami mužov a žien najväčší rozdiel v Trenčianskom kraji...
Bratislava, 5. 4. 2016 – Aktuálne oživenie pracovného trhu so sebou prináša nielen možnosť výberu a pracovného zaradenia kandidátov v rozličných pracovných odvetviach, ale aj príležitosť získania budúcej pracovnej pozície u atraktívneho zamestnávateľa. Ako však uchádzačov o prácu hodnotia samotní zamestnávatelia? Aké sú najväčšie nedostatky žiadateľov o prácu?
Februárový veľtrh práce Profesia Days priniesol okrem účasti študentov, vystavovateľov a prezentácie pracovných pozícií zaujímavé zistenia. Personálna agentúra Grafton Slovakia počas prítomnosti atraktívnych zamestnávateľov domáceho trhu realizovala krátky profesijný prieskum. Anketa zameraná na nedostatky, ktoré uchádzači o pracovné zaradenie neraz prezentujú, a s ktorými sa zamestnávatelia počas výberových procesov opakovane stretávajú, poukázala na kľúčové nedostatky, ktoré kandidátom počas procesu aktívneho hľadania práce chýbajú.
Do realizovaného dotazníkového prieskumu sa zapojilo celkom 91 firiem z celého Slovenska, z ktorých takmer 53 % predstavovalo zamestnávateľov s viac ako 500 internými zamestnancami. Viac ako 23 % dopytovaných spoločností bolo zaznamenaných z výrobného odvetvia, 16 % predstavovalo IT spoločnosti a v úzkom závese bol taktiež sektor služieb. Najväčší počet dopytovaných spoločností sídli v Bratislavskom kraji a väčšia časť bola zastúpená aj spoločnosťami Žilinského kraja.
Bariéry práce a vzdialenosť
Zamestnávatelia veľtrhu ako jeden z najčastejšie sa opakujúcich a vnímaných nedostatkov zhodne označili neochotu žiadateľov dochádzať do práce a budúceho zamestnania. Identifikovaný nedostatok označilo celkom 15,38 % zamestnávateľov. Na druhej strane je zaujímavé, že práve zamestnávatelia sú, s cieľom nájdenia vhodného kandidáta, ochotní budúcemu zamestnancovi poskytnúť ako jeden z benefitov finančný príspevok v podobe úhrady transportu do zamestnania. Takmer polovica spoločností poskytuje bonus preplácania až 100 % hodnoty cestovného a viac ako 33 % zamestnávateľov svojim zamestnancom uhrádza polovicu vynaložených cestovných nákladov.
„Počas praxe a vyhodnocovania výberových konaní sa u kandidátov stretávame so záujmom pracovného zaradenia len v mieste svojho bydliska, prípadne jeho bezprostrednej blízkosti. Uchádzači o prácu sa neraz nazdávajú, že dochádzanie do práce by ich ukracovalo o čas a priestor na voľný čas. V prípade, ak sa však budúci zamestnávateľ nachádza vo vzdialenosti do približne 80 km, kandidát sa neraz ukracuje o možnosť nájdenia preferovaného pracovného zaradenia, ktoré by mal v prípade záujmu zvážiť, “ uviedol Miroslav Garaj, Country Manager, Grafton Slovakia.
Poznámka ku grafu č. 3: odpovedalo 15 respondentov z 91 oslovených
Medzi najvyužívanejšie benefity zamestnania patrí u takmer tri štvrtiny spoločností možnosť absolvovania vybraných školení a vzdelávacích programov. Obľúbené jazykové kurzy ponúka 56,04 % dopytovaných spoločností a viac ako polovica zamestnávateľov informuje kandidátov o možnosti kariérneho rastu v spoločnosti.
Čo chýba kandidátom pri uchádzaní sa o prácu?
V rámci hodnotenia a rebríčka najčastejších nedostatkov preukázaných uchádzačmi o prácu je medzi najfrekventovanejšími zaznamenaná absencia nasledujúcich ukazovateľov, potvrdených HR manažérmi domáceho trhu:
·kandidáti majú málo skúseností (40,66 %);
·kandidáti majú nereálne platové očakávania (39,56 %);
·kandidáti neovládajú znalosť cudzieho jazyka (37,16 %);
·kandidáti „nevedia, čo chcú“ - nevedia reagovať a zodpovedať na otázku, prečo chcú pracovať v danej spoločnosti (27,47 %).
„Jedným zo zaujímavých zistení prieskumu je ešte stále veľmi vysoké číslo a fakt potvrdzujúci na nepripravenosť kandidátov na pracovný pohovor. Hovoríme až o 18,68 % žiadateľoch o prácu. Výsledok je prekvapivý v tom, že fáza prípravy na pracovný pohovor, či výberové konanie patrí k zásadným bodom úspešného absolvovania výberového procesu. Kandidáti by preto mali viac dbať na prípravnú fázu pred pracovnými pohovormi a svoj čas venovať aj spoznávaniu a aktivitám budúceho zamestnávateľa,“ hovorí Miroslav Garaj.
V súvislosti so zodpovedajúcou ponukou a dopytom pracovného trhu je veľmi dôležité, aby si kandidáti reálne zhodnotili nielen svoje očakávania, ktoré od budúceho zamestnania a zamestnávateľa majú, ale rovnako tak objektívne posúdili aj svoje dosiahnuté skúsenosti a nadobudnutú prax, ktorú môžu budúcemu zamestnávateľovi poskytnúť. Personalisti Grafton Slovakia rovnako odporúčajú prispôsobiť predstavy očakávaného mesačného platu a ohodnotenia a vyvarovať sa nepripravenosti na pracovnom pohovore.
O spoločnosti Grafton Slovakia
Personálna agentúra Grafton Slovakia pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov a vďaka širokému portfóliu služieb spĺňa všetky požiadavky v oblasti ľudských zdrojov. Svojim lokálnym i medzinárodným klientom, i uchádzačom o prácu, ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov a talent manažmentu či rôznorodých HR riešení, napríklad Talent Banka, konzultácie v oblasti ľudských zdrojov, vrátane služieb, ktoré odbremenia zákazníkov od náročnej administratívy spojenej s celým náborovým procesom veľkého počtu zamestnancov.
Grafton Slovakia pôsobí v rámci CEE v 6 krajinách. Od roku 2004 našiel zamestnanie pre viac ako 7000 kandidátov na slovenskom pracovnom trhu a uchádzačom o zamestnanie ponúka viac ako 600 voľných pracovných pozícii, čo je najviac na Slovensku. Referenciou odborných skúseností v oblasti ľudských zdrojov je dlhodobá spolupráca a partnerstvo s viac ako 1500 spoločnosťami.
Grafton Slovakia pôsobí v Bratislave, v Trenčíne, v Nitre, v Košiciach a zamestnáva viac ako 55 zamestnancov. Grafton konzultanti sa úzko špecializujú na oblasti: IT & Telekomunikácie, Financie a Bankovníctvo, Výrobu, Inžiniering a Logistiku, Stavebníctvo a Reality, Obchod a Marketing, Ľudské zdroje (HR) a Absolventské pozície.
Tlačový kontakt
Media In – public relations agentúra
Jana Malaga
Account Director
+421 911 704 111
jana.malaga@cohnwolfe.sk