Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Internet a noviny sú zahltené kvantami pracovných inzerátov. Až keď človek príde o prácu, rýchlo zistí, že mnohé vyzerajú ako kopírované jeden od druhého, vygenerované menej šikovným algoritmom alebo pôsobia akosi podozrivo. Pri vytváraní pracovného inzerátu, ktorý aj má reálne niekoho osloviť a nájsť vyvoleného, treba preukázať trocha myslenia a invencie.
Ak neberieme do úvahy vlastné rozhodené siete kontaktov medzi rodinou, priateľmi a známymi, zostávajú pracovné inzeráty najrozšírenejším spôsobom, ako si nájsť zamestnanie.
Pracovná inzercia v printových médiách však už nemá v súčasnosti veľký význam. „Účinnosť je nízka, najmä v celoslovenských denníkoch je takmer nulová reakcia,“ vysvetľuje Alena Benová z personálnej agentúry Start People. „Inzercia v tlači je však veľmi dobrý nástroj prezentovania firmy ako zaujímavého zamestnávateľa a je vhodná aj v prípade, ak chce podnik osloviť ľudí, ktorí novú prácu aktívne nehľadajú.“
V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, kedy pre nájdenie nových kandidátov postačila publikácia inzerátu, súčasný trh vyžaduje aj prezieravú voľbu komunikačných kanálov, poukazuje Katarína Klembalová z portálu Profesia.sk.
„Na to dnes už firmy využívajú zdieľanie inzerátov aj prostredníctvom sociálnych sietí ako LinkedIn, Facebook či Google+, hľadanie závisí aj od toho, o aký typ pracovnej pozície ide,“ dodáva.
Alfou a omegou pútavého inzerátu je používať formuláciu a jazyk, ktorý je typický pre konkrétnu cieľovú skupinu. Úplne iné informácie v inzeráte oslovia programátora a iné obchodného manažéra, vysvetľuje Barbara Kotlárová z personálno-poradenskej agentúry Synergie.
Ak ide o kreatívnu pozíciu, jazyk môže byť hovorovejší, ale nie príliš slangový, dodáva Viktória Fuhrmannová zo spoločnosti Trenkwalder. „V prípade, že je pozícia striktne technická, je dôležité, aby bol inzerát čo najviac vecný a heslovitý.“
„Čím všeobecnejšie je inzerát napísaný, tým nižšia je kvalita uchádzačov, ktorí naň reagujú,“ potvrdzuje Katarína Zemanová z portálu Kariera.sk. „Uchádzačov o nižšie pracovné pozície spoľahlivo odradí nezmyselne zložitý názov pracovnej pozície alebo názov pracovnej ponuky v angličtine.“
Nie každý uchádzač musí nutne rozumieť vnútrokorporátnemu newspeaku danej firmy a pozície typu Key account head senior commander pôsobia v očiach nezasvätených bizarne. Používanie cudzo znejúcich pojmov potenciálni kandidáti často chápu aj ako snahu zaobaliť nie príliš lukratívnu profesiu do lákavejšej podoby.
„Pre kandidátov je to často mätúce, pozíciu si ani neotvoria, lebo na základe názvu neidentifikujú, že je to pre nich potenciálne zaujímavá pozícia,“ dodáva B. Kotlárová.
Kde končia nápady, začína kopírovaná nuda. „Mnohokrát je inzercia bez invencie, vyzerá ako automaticky vygenerovaná, chýba nám tam stopa konkrétneho zamestnávateľa,“ upozorňuje na chyby Anna Ričányová zo spoločnosti Grafton Slovakia.
Obsah inzerátov zvykne skĺzavať ku všeobecným a nič nehovoriacim, bezduchým informáciám a frázam. Od slovných spojení ako „medzinárodná spoločnosť“ alebo „dynamicky sa rozvíjajúci kolektív“ sa odporúča upustiť. „Určite sa však dá vyhnúť týmto klišé jednoduchým parafrázovaním a s troškou kreativity,“ hovorí V. Fuhrmannová.
Prehnane používané frázy, ktoré sú v pracovných inzerátoch zbytočné:
· Práca v stabilnej spoločnosti
· Zaujímavé finančné ohodnotenie
· Možnosť osobnostného a kariérneho rastu
· Práca v mladom kolektíve a v dynamicky sa rozvíjajúcej spoločnosti
· Práca v modernom prostredí
· Dlhodobo rozvíjajúca sa spoločnosť
· Prax na obdobnej pracovnej pozícii výhodou
· Hľadáme samostatného, flexibilného a zodpovedného zamestnanca
Niektoré z formulácií pritom v sebe chtiac-nechtiac nosia skrytú diskrimináciu, ktorá by sa v inzeráte nachádzať nemala, upozorňuje A. Benová. Ak zamestnávateľ ponúka „prácu v mladom dynamickom kolektíve“, jasne tým odrádza uchádzačov vyššieho veku.
Rovnako otrepanou a zneužívanou informáciou býva uvádzanie stravného lístka ako benefitu. Stravný lístok je zákonný nárok zamestnanca, nie benefit, poukazuje A. Ričányová. „Niečo iné je, ak sa uvedie príspevok zamestnávateľa nad rámec zákona, stravné lístky plne hradené zamestnávateľom alebo stravné lístky aj za deň dovolenky.“
„Firmy by sa mali vyvarovať zveličovaniu, a to predovšetkým v uvádzaných benefitoch. Radšej atraktívne rozpísať jeden, ako uviesť ďalšie, ktoré sa v tom lepšom prípade podmienia na pohovore a v horšom až po nástupe,“ odporúča V. Fuhrmannová.
Aby inzerát dosiahol skutočnú výpovednú hodnotu, nesmie chýbať výška platu. Formulácie ako „ plat dohodou“ alebo „plat primeraný skúsenostiam“ vyvolávajú oprávnene v uchádzačoch rôzne podozrenia, vysvetľuje A. Benová. „Podľa skúseností obvykle znamenajú, že plat je taký nízky, že sa ho podnik bojí zverejniť.“
„Firmám radíme uviesť v inzeráte aj informácie o spoločnosti,“ odporúča K. Klembalová. „Uchádzači dnes majú možnosť vybrať si z oveľa väčšieho počtu pracovných ponúk, ako to bolo v predchádzajúcich rokoch, čo znamená, že oveľa viac vyberajú aj podľa brandu spoločnosti a dobrého mena.“
Ako ďalej dodáva, tak ako značka spoločnosti ovplyvňuje ľudí pri kúpe oblečenia, elektroniky alebo nového auta, skoro rovnako funguje aj pri výbere nového zamestnávateľa. Všímajú si, akú má firma značku a postavenie na trhu, ako komunikuje navonok a aj to, akú má firemnú kultúru.
„Za inovatívny a zároveň zaujímavý prístup považujeme inzeráty spoločností, ktoré svoje pracovné ponuky obohatili o videá, ktorými predstavujú spoločnosť, firemnú kultúru a tiež svoje predstavy,“ navrhuje K. Klembalová.
V takýchto videách sa môže kandidátovi prihovárať generálny riaditeľ, manažér oddelenia alebo kolegovia z tímu, s ktorými by na danej pozícii pracoval. Uchádzač má tak možnosť nahliadnuť do firemnej kultúry spoločnosti.
Keďže inzerenti vedia, koho hľadajú, často opomínajú uviesť detailnejšie informácie k náplni práce, upozorňuje B. Kotlárová. Na základe skromného popisu pozície nemá často uchádzač predstavu, čo bude vlastne robiť, ak bude prijatý.
„Všeobecne sa dá povedať, že podrobnejšie rozpísanú náplň práce a povinností uvádzajú priami zamestnávatelia než personálne agentúry,“ vysvetľuje K. Zemanová.
Inzeráty, ktoré zámerne zahmlievajú pracovnú náplň, aby zatraktívnili pozíciu a umelo si zabezpečili väčší nábor uchádzačov, poškodzujú dobré meno zadávateľa. Ak sa z administratívnej práce vykľuje pozícia agenta s teplou vodou, môže zamestnávateľ uverejňovať tisíce pracovných ponúk, úspešnosť však bude minimálna.
„Mnohokrát absentuje informácia, či ide o pracovný pomer na dobu určitú, neurčitú či ohraničenú trvaním projektu,“ dodáva A. Ričányová. „Už sa zvykne uvádzať aj informácia o zastupovaní počas trvania materskej a rodičovskej dovolenky.“
Čo by mal obsahovať poctivý inzerát:
· zrozumiteľný názov pracovnej pozície
· jasná deskripcia pracovných povinností a náplne práce
· typ pracovného pomeru a prevádzky práce (jednozmenná, dvojzmenná...)
· požiadavky na uchádzača (potrebné zručnosti a tie, ktoré sú iba výhodou)
· výška platu (ktorá aj bude korešpondovať so skutočnosťou)
· miesto práce a stručné informácie o zamestnávateľovi
· informácie o výberovom konaní (počet kôl a pohovorov)
Uchádzači s nižším vzdelaním, ktorí hľadajú dlhodobé brigády alebo jednoduchšie manuálne práce, nemajú veľakrát ani napísaný životopis. „Preto uvítajú možnosť zaslať personálnej agentúre iba svoje kontaktné údaje bez nutnosti zasielať životopis,“ odporúča K. Zemanová.
Slušnosťou v rámci inzerátov býva aj náležitá spätná reakcia, ktorá je pre uchádzača veľmi dôležitá, zdôrazňuje K. Klembalová. Vždy treba kontaktovať všetkých kandidátov, ktorí poslali životopis, aj napriek tomu, že nepostúpili do užšieho výberu.
Ak inzerát vysvetľuje, že na pohovor budú pozvaní len vybraní uchádzači a že spoločnosť si vyhradzuje právo neodpovedať na všetky zaslané životopisy, vrhá to na potenciálneho budúceho zamestnávateľa nepriaznivé svetlo.
Nemá zmysel nadsadzovať požiadavky a len zriedka má zmysel presne špecifikovať, aké množstvo skúseností alebo praxe sa očakáva, poukazuje A. Benová. Tieto informácie poskytnú samotní uchádzači pri osobnom pohovore.
Ako ďalej vysvetľuje, pri uvádzaní osobnostných charakteristík ako energickosť, rozhodnosť a iniciatívnosť treba byť opatrný. Tieto pojmy sú príliš abstraktné a relatívne a neposkytujú uchádzačom žiadnu presnú informáciu.
Viacerí zamestnávatelia majú často príliš preexponované požiadavky na vzdelanie v kontexte náplne práce, upozorňuje A. Ričányová. „Je kontraproduktívne do inzerátu uviesť všetky požiadavky ako nutné, keďže takto môžeme odradiť od zaslania životopisu aj zaujímavých kandidátov,“ dodáva B. Kotlárová. Ako odpoveď sa núka rozdeliť požiadavky na povinné a tie, ktoré sú pre uchádzača len výhodou.
Rovnako A. Ričányová vystríha pred pravopisnými chybami. „Stále veľa ponúk obsahuje pravopisné chyby. Inzerát reprezentuje spoločnosť a aj samotného personalistu.
Osobitnú kapitolu tvoria cudzie jazyky. Ak si daná pracovná pozícia vyžaduje anglický, nemecký či maďarský jazyk na komunikačnej úrovni, ideálne je rovno napísať v danom jazyku celý inzerát, odporúča K. Zemanová.
Pôvodný článok si môžete prečítať TU.