Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Zamestnanci by chceli mať pri organizovaní svojho pracovného času viac flexibility a slobody. Nie všetci zamestnávatelia to vidia rovnako
Pandémia COVID-19 urýchlila technologický pokrok, ktorý nám umožnil pracovať virtuálne. Zamestnanci ukázali, že aj na home office dokážu byť efektívni, výkonní a zodpovední. A dnes už sa nechcú nechať pripraviť o túto možnosť ušetriť peniaze i čas, ktorý tak môžu lepšie rozdeliť medzi svoje pracovné aktivity, rodinu, domácnosť a oddych. Prieskum pracovného trhu, ktorý zrealizovala personálna agentúra Grafton ukázal, že až 51 % zamestnancov, ktorí na Slovensku v súčasnosti home office využívajú, ho vníma ako samozrejmosť a 13 % si bez neho dokonca nevie svoju prácu predstaviť. Ohraničenie práce štyrmi stenami kancelárie, ktoré sme v minulosti považovali za dané a nemenné, tak už asi nadobro prestalo byť pravidlom.
Stredná cesta bude zrejme aj tu zlatá
Po pandemickom boome práce z domu firmy zistili, že home office môže mať na zamestnancov vo viacerých profesiách aj negatívny vplyv – či už ide napríklad o tímovú spoluprácu alebo o ich psychickú pohodu či dokonca o duševné zdravie. Niektorí zamestnávatelia to však vnímajú aj z pohľadu výkonnosti a väčšej kontroly svojich zamestnancov. Na druhej strane väčšina pracovníkov dnes už považuje možnosť pracovať z domu za samozrejmosť a množstvo ľudí by na novú pozíciu ani nenastúpilo, ak by zamestnávateľ túto možnosť neposkytoval.
„V mnohých odvetviach bude teda aj v budúcnosti zrejme najlepšou cestou hybridný model, kedy zamestnanci striedajú prácu z domu a z kancelárie. Podľa našej analýzy pracovného trhu dnes už praktizuje prácu výhradne z domu menej ako desatina zamestnancov – presnejšie 7 %. Najviac je ich pritom v oblasti IT, až 27 %. Naopak, výhradne v kanceláriách môžeme najčastejšie nájsť zamestnancov z oblasti obchodu a marketingu – až 60 %,“ hovorí Jitka Kouba, marketingová riaditeľka personálnej agentúry Grafton Slovakia a Gi Group.
Žiadaný benefit, kde sa dopyt nestretáva s ponukou
Zamestnanci sú v súčasnosti z množstva práce čoraz viac vyčerpaní, preto sa u nich väčšmi než kedykoľvek predtým prejavuje potreba nastaviť si work-life balance – približne dve tretiny zástupcov pracovníkov z oblasti HR, administratívy, práva, financií, obchodu či marketingu a tri štvrtiny pracovníkov v oblasti IT na to využívajú aj niektorý z variantov pracovnej flexibility, vďaka ktorej získajú čas pre seba, pre svoju rodinu či na starostlivosť o domácnosť.
Taktiež pracovníci výroby majú k dispozícii isté formy prispôsobenia pracovného času, najmä možnosť nadpracovať si hodiny či pružný začiatok a koniec pracovnej doby. No hoci flexibilný pracovný čas
a home office patria podľa prieskumu agentúry Grafton medzi najžiadanejšie benefity, zamestnávatelia ich poskytujú v omnoho menšej miere, než by si ich zamestnanci želali.
„V tomto smere sú na tom najhoršie zamestnanci z radov bielych golierov, teda pracujúci v kanceláriách – mimo zamestnancov IT. Možnosť pracovať z domu alebo flexibilný pracovný čas by privítalo viac než 90 % z nich, zo strany zamestnávateľov im však túto možnosť poskytuje len niečo viac ako polovica. Takmer pre všetkých je pritom možnosť organizovať si svoj pracovný čas slobodnejšie mimoriadne dôležitá,“ upresňuje J. Kouba.
O prieskume Grafton: rozšírený prieskum benefitov - Benefit+ 2024
Do prieskumu sa zapojilo 798 respondentov z celej Slovenskej republiky. Išlo o ľudí v ekonomicky produktívnom veku, vo väčšine prípadov o zamestnancov na plný úväzok. Zastúpení však boli aj pracovníci na skrátený úväzok. Prieskum prebiehal formou online dotazníka. Respondenti boli oslovení e-mailom zaslaným na databázu kontaktov spoločnosti Grafton Slovakia. Vyplnenie dotazníka zabralo respondentom zhruba 10 minút, čo je ideálny čas na udržanie pozornosti.
Vysvetlivky: