Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Máte pocit, že vám život preteká pomedzi prsty? Nestíhate termíny v práci, nemáte čas na rodinu alebo vaše hobby? Určite nie ste jediný. Len málokto si vie zorganizovať čas tak, aby bol so svojím životom na 100 % spokojný. So správnym time manažmentom sa však k tomuto ideálnu môžete aspoň priblížiť.
Anglický výraz time management sa doslovne prekladá ako riadenie času. V skutočnosti však neriadite čas, ten bude plynúť stále rovnako, ale váš prístup k sebe, práci, rodine či svojim záľubám.
Time manažment je súbor nástrojov a prístupov, ktorých využívanie vedie k vyrovnanejšiemu a plnohodnotnejšiemu životu. Nejde pritom len o parametre ČO, KEDY a AKO, ale aj celkovú kvalitu života.
Vďaka time manažmentu si budete vedieť určiť priority, stanoviť ciele, ktoré sa naučíte dosahovať. A hoci je to zo začiatku riadna drina, odmenou vám bude zdravší životný štýl, menej stresu a viac času pre svoju rodinu a kamarátov.
Ak si hneď na začiatku neurčíte priority, môžete to rovno zabaliť. Aby ste vedeli, čo je skutočne dôležité, mali by ste vychádzať zo svojho hodnotového rebríčka. Rodina, zdravie, peniaze spolu úzko súvisia, no málokedy môžete mať všetko naraz.
Už viete, čo od života chcete? Ak áno, môžete si stanoviť priority, ktoré vám pomôžu s rozdelením jednotlivých úloh podľa dôležitosti:
Celý život budete musieť prehodnocovať svoje priority. Efektívne plánovanie by malo pozostávať z 15 % úloh prvej skupiny, 20 % úloh druhej skupiny a 65 % úloh tretej skupiny. Všetko však závisí od konkrétneho jedinca a jeho hodnotového rebríčka.
Už viete, čo je dôležité. Nasleduje stanovenie hlavných a čiastkových cieľov, ktoré vám pomôžu získať späť kontrolu nad svojím časom a životom.
Ako to funguje v praxi?
Vašim snom a zároveň hlavným cieľom je presťahovať sa na pár rokov do Španielska. Aby ste dosiahli hlavný cieľ, musíte si stanoviť čiastkové, ktoré sa ľahšie dosahujú. Takýmto cieľom môže byť napríklad naučenie sa španielčiny. Aj tento cieľ však môžete ďalej špecifikovať tak, že si stanovíte číslo lekcie v učebnici. Takto by ste mohli pokračovať, až sa dostanete k úlohám, ktoré sa dajú stihnúť za jednu hodinu.
Tento postup naozaj funguje a mnoho úspešných ľudí dosahuje svoje ciele práve týmto spôsobom. Čiastkové ciele sú reálne a preto sa ľahšie dosahujú. Ak však dokážete udržať krok s menšími cieľmi, nakoniec sa vám vyplnia aj tie hlavné.
Na trhu nájdete množstvo voľne stiahnuteľných aplikácií, ktoré vám uľahčia život a jeho plánovanie, pomôžu vám zvýšiť produktivitu vašej práce a sledovať čas strávený na smartfónoch, tabletoch alebo počítačoch. Poznáte tieto tri populárne appky?
Počuli ste už o výkonnostnej krivke? Sú ľudia, ktorí uprednostňujú pracovať hlavne ráno (ranné vtáča) a poobede sa ich aktivita znižuje. Iní začínajú byť efektívni poobede a ich aktivita klesá neskoro večer alebo v noci (sova).
Je dobré vedieť, kedy ste počas dňa najviac bdelý a koncentrovaný a podľa toho si naplánovať aj svoje aktivity. Rutinu a administratívu si nechajte na čas nízkej efektivity a naopak, dôležité a náročné aktivity riešte, keď vám to myslí najlepšie.
Slovo prokrastinácia, ktoré pred desiatimi rokmi takmer nikto nepoznal, dnes rezonuje na každom rohu. Ide o chorobné odkladanie dôležitých vecí na poslednú chvíľu, z čoho pramenia nepríjemné pocity ako stres, pocit viny a vlastnej neschopnosti.
S týmto neduhom sa stretávame najmä u vysokoškolákoch, no čoraz častejšie sa vyskytuje aj u pracujúcich ľudí. A kto je najväčším požieračom času? Ide o aktivity, ktoré vykonávame bez rozmyslu a ktoré nevedú k žiadnemu prospechu:
Chcete byť naozaj efektívny? Vytvorte si okolo seba príjemné prostredie, kde sa v tichu budete môcť sústrediť na vašu prácu. Každé prerušenie vás oberá o drahocenný čas a energiu, ktoré by ste mohli využiť efektívnejšie.
Ak vám pri práci dochádzajú sily a už sa neviete na danú úlohu sústrediť, urobte si krátku prestávku alebo choďte na prechádzku. Oddýchnete si od práce, naberiete novú energiu a možno vám napadne nový a lepší prístup k danej úlohe.
Ďalším dobrým tipom, ako zefektívniť svoju prácu, je premyslenie postupu pred každou úlohou. Veľmi dobrou pomôckou je obyčajný papier a pero, kde si môžete danú úlohu nakresliť. Vizualizácia vám pomôže rozmýšľať nad problémom z iného uhla pohľadu.
Počítajte s tým, že nie vždy sa dá stihnúť všetko. Často sa vám skrížia rôzne úlohy a vy si budete musieť vybrať tú s vyššou prioritou. Ak na vás tlačia, nebojte sa vyjadriť svoj názor. Nebojte sa povedať „NIE“ a buďte asertívny voči svojmu okoliu.
Nevieš ako začať?
Zmeňte svoj postoj a osvojte si nové zvyky. Objavte svoje silné a slabé stránky, uvedomte si ich a snažte sa z nich vyťažiť čo najviac.
Time manažment vyžaduje disciplínu, ktorá vás môže najmä na začiatku stáť veľmi veľa úsilia. Ak sa necítite dobre a viete, že váš výkon nie je najlepší, upravte podľa toho svoju prácu a načerpajte novú energiu.
Ciele udávajú smer, ale nezabúdajme, že samotná cesta je to, čo vypĺňa čas medzi dosiahnutými cieľmi. Naučte sa preto pracovať so svojim časom efektívne a žite plnohodnotný život.
Ak vás článok zaujal, pozrite si ďalšie užitočné rady a tipy z našej kariérnej zóny. Dočítate sa, ako využívať sociálne siete pri hľadaní práce, často kladené otázky na pracovných pohovoroch alebo užitočné tipy pre čerstvých absolventov.